زیورآلات مفرغین لرستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده سبا سینکی
- استاد راهنما فاطمه کاتب ابولقاسم دادور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
همزمان با رشد جوامع بشری,حرکت به سوی فن آوری های نوین,مانند فلزکاری فزونی یافت. سپس کشف مس و ترکیب آن با دیگر فلزات انسان را به مفرغ رساند که این امر موجب تحول هنر فلزکاری شد. یافته های باستان شناسی از پیشگامی ایران در فلزکاری و کاربرد مفرغ حکایت می کند.در این میان سهم لرستان بیش از سایر مناطق کشور بوده و از دیدگاه گوناگونی و تعدد آثار مقام نخست را دارا می باشد. در پژوهش حاضر زیورآلات به دلایلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است, نخست به دلیل محبوبیتی که ریشه اش در نیاز ازلی آدمی به زیبایی وآراستگی است,و دوم از منظر اهمیت ویژه ای که این آثار از دیدگاه هنری- تجسمی و نمادین دارامی باشند. هدف از پژوهش حاضر با توجه به رشته تحصیلی نگارنده در دوره کارشناسی-گرافیک- شناخت زیورآلات مفرغی لرستان, فرم ,سبک هنری و نقوش نمادین-اسطوره ای این آثار است که از طریق روش اسنادی,مطالعه منابع مکتوب و روش میدانی(موزه) فراهم آمده است. ساختار این پژوهش مبتنی است بر پاسخ به دو پرسش کلی: 1-گونه های مختلف زیورآلات مفرغی لرستان صاحب چه فرمها و سبک هنری می باشند؟ 2- تزئینات به کار رفته در این آرایه ها در بردارنده چه نقوشی, با چه جایگاه نمادین- اسطوره ای و دارای چه خصوصیات مشترکی می باشند؟ هم راستا با پاسخ به این پرسش ها از میان زیورآلات به جامانده از لرستان گروه نمونه ای متشکل از 141 آرایه مفرغی,که نسبت به دیگر آثار دارای جنبه های بصری و نمادهای قوی تر می باشند به صورت هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان می توان چنین گفت : گونه های مختلف زیورآلات مفرغی لرستان- به خصوص سنجاق های سر و جامه و دستبندها-در میان مردمان این سرزمین از محبوبیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و نقوش این آثار شامل-به ترتیب اهمیت- نگاره های حیوانی,انسانی, گیاهی و هندسی با خصوصیاتی غالبا شبیه به هم می باشند که نمایانگر مقبولیت و جایگاه نمادین -اسطوره ای این نقوش در لرستان است.
منابع مشابه
پژوهشی تحلیلی بر زیورآلات مفرغی لرستان
عصر مفرغ یکی از ادوار مهم فرهنگی در ایران است. هم زمان با عصر مفرغ، طیف وسیعی از زیورآلات مفرغی در مناطق مختلف ایران از جمله لرستان ساخته و پرداخته شد. سازندگان اشیاء مفرغی قوم کاسیت بودند که به خاطر هنر مفرغ¬سازی¬شان در دنیا معروف هستند. اقلیم منطقه و طبیعت، همچنین کانی شناسی منطقه بر روی ساخت اشیاء مفرغی تأثیر زیادی داشته است. تنوع و تعدد زیورآلات، ناشی از افزایش ثروت در جامعه بود. با توجه به...
خوانش بیشمتنی نقشمایۀ انار در زیورآلات ایرانی
بیان مسئله: تقلید و الهام از آثار هنری گذشتگان، در شکلگیری اثری نو و خلاقانه قدمتی طولانی دارد. زیورآلات نیز به عنوان یکی از هنرهای غنی ایرانزمین، از این قاعده مستثنی نیست. زیورآلات فارغ از مفهوم سرمایهای، همواره ابزاری برای بازتاب هویت فرهنگی جوامع است و نقشی بارز در مراسم آیینی یک جامعه، باورهای مردم در گذشته و شناخت اندیشههای آنان ایفا میکند. در جستار حاضر با توجه به اهمیت نقشمایۀ انار...
متن کاملتأثیر عقیدهها و باورهای دینی بر آرایههای زیورآلات ترکمن
بسیاری از نقشها و طرحهای انواع زیورآلات ترکمنی، متأثر از عقیدهها و باورهای دینی مردم در نواحی مختلف روستایی، عشایری و شهری ترکمننشین بوده است. انواع آرایههای زیورآلات ترکمن بسیاری از عقیدهها و باورهای اسلامی، توتمیزم و سایر آیینها را چون رازهایی نهفته در دل خود پنهان میدارند تا برای آنانکه میدانند و یا از میان علامتها و نشانها، اسرار را کشف میکنند، رخ بنمایند. تنوّع عقیدهها و تو...
متن کاملبررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار
پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دورهیِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن ...
متن کاملتأثیر عقیدهها و باورهای دینی بر آرایههای زیورآلات ترکمن
بسیاری از نقشها و طرحهای انواع زیورآلات ترکمنی، متأثر از عقیدهها و باورهای دینی مردم در نواحی مختلف روستایی، عشایری و شهری ترکمننشین بوده است. انواع آرایههای زیورآلات ترکمن بسیاری از عقیدهها و باورهای اسلامی، توتمیزم و سایر آیینها را چون رازهایی نهفته در دل خود پنهان میدارند تا برای آنانکه میدانند و یا از میان علامتها و نشانها، اسرار را کشف میکنند، رخ بنمایند. تنوّع عقیدهها و توتم...
متن کاملبررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار
پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دورهیِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن می کردند. درواقع،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023